Finanse domowe
Już jest !!!
|
|
Menu aplikacji to umieszczony w górnej części okna pasek z przyciskami, pogrupowanymi na zakładki, obsługującymi odpowiednio wydatki, przychody, oszczędności, osoby i analizę danych. Na załączonym obok rysunku widać, że przyciski na wstążce pogrupowane są na zakładki, zgodnie z przeznaczeniem i wyszarzane zależnie od stanu prezentowanych danych. Do obsługi wstążki zaprogramowane zostały również klawisze skrótów. Aby wyświetlić aktualnie dostępne klawisze skrótów należy wcisnąć lewy Alt na klawiaturze. Spowoduje to pojawienie się informacji na temat klawisza z klawiatury przypisanego do zdarzenia czyli np. wciśnięcie klawisza: |
|
Po wybraniu jednego ze skrótów klawiaturowych zakładek wyświetlone zostaną dalsze informacje na temat kolejnych dostępnych klawiszy skrótów. |
|
Po przejściu na zakładkę Wydatki widoczne są umieszczone na niej przyciski umożliwiające zarządzanie zawartymi w tabeli danymi, zarządzanie dokonanymi wydatkami. Przyciski umieszczone na tej zakładce pogrupowane są w trzy grupy: Wydatki, Kategorie wydatków i Eksport/Import. Pierwsza grupa pozwala na modyfikację wprowadzonych wydatków, na tworzenie raportu dla widocznych w danej chwili wydatków oraz na szybkie sprawdzenie realizacji planowanego budżetu. Druga grupa pozwala na modyfikację powiązanych z wydatkami kategorii. Trzecia grupa umożliwia eksport/import danych z/do programu. |
|
Dodanie nowej pozycji do tabeli Wydatki odbywa się poprzez kliknięcie na przycisk Dodaj. Formularz umożliwiający dodanie nowej pozycji do tabeli Wydatków wymusza podanie przez użytkownika następujących danych: |
|
Usunięcie pozycji z tabeli Wydatki odbywa się po kliknięciu w przycisk Usuń. Schemat usuwania jest następujący: najpierw trzeba zaznaczyć wiersz, który chcemy usunąć, następnie kliknąć w przycisk Usuń i potwierdzić usunięcie zgłaszane odpowiednim komunikatem. |
|
Chcąc wyświetlić zawartość Kategorii wydatków, należy kliknąć w przycisk Kategorie, znajdujący się w grupie przycisków Kategorie wydatków. |
|
Aby dodać pozycję do kategorii należy kliknąć na przycisk Dodaj i wypełnić formularz. Formularz umożliwiający dodanie nowej pozycji do tabeli Kategorie wydatków wymusza podanie przez użytkownika następujących danych: UWAGA. Można usunąć tylko te kategorie, które nie są w użyciu. Oznacza to, że można usunąć tylko takie kategorie, które nie zostały dodane do żadnej z tabel. Załóżmy, że mamy np. kategorię wydatków "Artykuły spożywcze". Dla tej kategorii znajdują się wpisy w tabeli Wydatki informujące że wydaliśmy już pieniądze na "Artykuły spożywcze". Zatem takiej kategorii nie można usunąć. Po usunięciu wydatki miałyby pustą komórkę, nie wiadomo byłoby czego dany Wydatek dotyczy. Zasada jest taka sam dla wszystkich kategorii i osób. |
|
Modyfikacja danych tabeli Kategorie wydatków możliwa jest poprzez dwukrotne kliknięcie w komórkę, której zawartość ma zostać zmieniona. Odnosi się to zarówno do opisu jak i do widoczności, przy czym widoczność kategorii można zmienić bez konieczności wywoływania okna Edycji. |
|
Obsługa Przychodów i Oszczędności jest analogiczna do Wydatków. Narzędzia do zarządzania Przychodami i Oszczędnościami, tak jak Wydatkami, podzielone są na grupy umożliwiające zmianę wprowadzonych danych i zmianę kategorii. |
|
Dodanie nowej pozycji do tabeli Przychody odbywa się poprzez kliknięcie na przycisk Dodaj. Formularz umożliwiający dodanie nowej pozycji do tabeli Przychodów wymusza podanie przez użytkownika następujących danych: |
|
Po przejściu na zakładkę Oszczędności widoczne są umieszczone na niej przyciski umożliwiające zarządzanie zawartymi tam danymi. Dodanie nowej pozycji do tabeli Oszczędności odbywa się poprzez kliknięcie na przycisk Dodaj. |
|
Przyciski umieszczone w grupie Kategorie oszczędności pozwalają na dodawanie, usuwanie, grupową zmianę widoczności kategorii oraz na zapisywanie wprowadzonych zmian. Aby dodać pozycję do kategorii należy kliknąć na przycisk Dodaj i wypełnić formularz. |
|
Po przejściu na zakładkę Osoby widoczne są umieszczone na niej przyciski umożliwiające zarządzanie zawartymi tam danymi. |
|
Wszystkie kategorie mają możliwość ustawienia kategorii domyślnej (pierwsza na liście) oraz kolejności w wyświetlanych listach rozwijanych. |
|
Program oferuje również możliwość przelewania pieniędzy między oszczędnościami. Odzwierciedla to np. wyciągnięcie pieniędzy z konta bankowego lub z bankomatu do portfela. Wszystkie przelewy są rejestrowane, historię przelewów można wyświetlić w dziale Analiza -> Grupa Historie -> przycisk Przelewy oszczędności. |
|
Program został wyposażony w narzędzia umożliwiające przeprowadzenie analizy wprowadzonych danych. Narzędzia na zakładce Analiza pozostawiam do obadania dla ciekawskiego użytkownika. |
|
Do systematyczności, we wprowadzaniu danych, w pewnym sensie mogą przyczynić się Zlecenia stałe. Program został wyposażony w system zarządzania i wykonywania zleceń stałych. Zlecenia stałe dodano zarówno do wydatków jak i do przychodów. Aby wyświetlić lub zarządzać zleceniami stałymi trzeba przejść na odpowiednią zakładkę (Wydatki lub Przychody) i kliknąć w przycisk Zlecenia stałe. Kliknięcie w strzałkę znajdującą się pod przyciskiem spowoduje rozwinięcie menu z narzędziami niezbędnymi do pracy ze Zleceniami stałymi. Zlecenia stałe różnią się od planowanych płatności, do których służy moduł Planer. Zlecenia stałe wykonują się co określony przedział czasu tak jak np. opłata prąd. Planer zarządza płatnościami które nie powtarzają się cyklicznie a które planujemy gdzieś w przyszłości np. zakup nowej lodówki. |
|
Dodanie nowego Zlecenia stałego do listy zleceń stałych dla wydatków lub przychodów odbywa się poprzez kliknięcie w pozycję ' Dodaj zlecenie stałe ' w menu (patrz powyższy slajd). |
|
Po upływie określonego przez użytkownika okresu czasu, dla danego zlecenia stałego i gdy jest ono aktywne, uruchomi się okno wykonujące owo zlecenia. |
|
Zakładka Analiza zawiera grupę przycisków Historie. Dostępne są na niej historie np. Przelewów oszczędności, wykonanych Zleceń stałych czy historia Stanów oszczędności. |
|
Zakładka 'Finanse domowe' dostarcza użytkownikowi niezbędnych informacji na temat tego, gdzie znajduje się plik z danymi wprowadzonymi do programu. |
|
Nawiązując do powyższego slajdu i opisu (widocznego w programie po kliknięciu w przycisk 'Gdzie są moje dane' ), lokalizację bazy danych można ustalać w ustawieniach programu. Okno niezbędne do ustawienia folderu/pliku danych wywołuje się klikając w przycisk 'Ustawienia' znajdujący się na zakładce 'Finanse domowe'. Zachęcam do stosowania się do wytycznych odnośnie lokalizacji bazy danych, wiele osób utraciło swoje dane przez przypadek, aktualizując program (dostałem kilkanaście e-maili o zaistnieniu tego problemu). Po wskazaniu ścieżki do bazy danych, program każdorazowo przy uruchomieniu będzie z tej lokalizacji pobierał dane. Dodatkowo opcje programu pozwalają zabezpieczyć hasłem jego uruchamianie przed innymi, niepowołanymi, użytkownikami. Gdy zapomnisz hasło z pomocą przyjdzie Ci ten (1110) program. |
|
Zakładka "Narzędzia" zawiera zbiór dodatkowych narzędzi niezbędnych do zarządzania domowym budżetem. |
|
Planowanie płatności to dodatkowy moduł do programu Finanse domowe poszerzający jego funkcjonalność. Więcej na jego temat i informacje jak go pobrać można znaleźć na tej stronie finanse-domowe-planer |
|
Ogranicz wydatki to dodatkowy moduł do programu Finanse domowe poszerzający jego funkcjonalność. Więcej na jego temat i informacje jak go pobrać można znaleźć na tej stronie finanse-domowe-ograniczenia |
|
Dzięki modułowi do ograniczania wydatków można jednym kliknięciem śledzić wykorzystanie rocznego budżetu w porównaniu z ilością dni jaka minęła w aktualnym roku. Dzięki temu program sam wylicza szacowaną kwotę na koniec roku oraz oblicza bilans dla każdej z kategorii, dla której ograniczenie zostało zdefiniowane. |
|
Wszystkie informacje odnośnie nowości w programie oraz przegląd tego, jak zmieniał się program dostępne są na stronie Finanse domowe - historia wersji. Część informacji o nowościach zamieszczana jest też na Facebooku. Chcesz wiedzieć jak zmienia się program, polub stronę na Facebooku. |
|
Lokaty to dodatkowy moduł do programu Finanse domowe poszerzający jego funkcjonalność. Więcej na jego temat i informacje jak go pobrać można znaleźć na tej stronie finanse-domowe-lokaty |
|
Program posiada wbudowane mechanizmy importu i eksportu danych. Dane z programu można eksportować do wielu formatów, np do formatu XLS (MS Excel). Import danych do programu możliwy jest tylko z plików CSV. Nie jest to jednak żadna przeszkoda aby zaimportować dane niemal z każdego źródła. Jak to możliwe, dane można wyeksportować do formatu XLS a w Excelu można je tak zmodyfikować, że dadzą się spokojnie zaimportować do programu Finanse domowe. |
|
Symulacja spłacania kredytu lub innej płatności ratalnej.
Sposób pierwszy jest bardziej realny. Dla czego, ponieważ żeby spłacać dług wydatkami, kategoria oszczędności "Dług" będzie musiała mieć ustawioną możliwość zapłaty. Inaczej nie pojawi się na liście dostępnych oszczędności znajdującej się na formularzu dodawania nowego wydatku. Zatem trzeba się zapytać czy dług może mieć możliwość zapłaty? Chyba nie bo i tak jest ujemny. Wybór metody pozostawiam użytkownikom. |
Komentarze
RE: Podkategorie
Witam,
Temat podkategorii poruszany był wiele razy.
Podkategorie pojawią się w wersji 2.0 która jest cały czas rozwijana.
Nie mniej jednak maksymalne zagłębienie podkategorii w tej wersji wynosić będzie 1.
Według mnie to i tak za dużo :)
Podkategorie powstały z inicjatywy użytkowników, jak ktoś ma chęć i czas na tak szczegółowe ewidencjonowanie wydatków proszę bardzo, niech to robi.
Finanse domowe w wersji 2.0 będzie to umożliwiał ale drugi poziom zagłębienia o którym Pan pisze na pewno nie będzie dodany do tej wersji.
Program tego nie przewiduje, dodanie tego byłoby bardzo czasochłonne i jest według mnie ... zbyteczne.
W końcu....
W końcu... no właśnie... w końcu znalazłam to czego szukałam!!! Użytkuję program od kilku dni i jestem zachwycona! Zawsze z mężem co miesiąc zastanawiamy się gdzie te pieniądze udaliśmy... ale to już nie będzie zagadką Program BARDZO prosty w obsłudze. Wystarczy się tylko wdrożyć w sprawę i przejrzeć wszystkie zakładki, ikonki, itp. Do tego ma wyjść ulepszona wersja programu (2.0) ;D
Pozwolę sobie jednak napisać, że na początku w pierwszej wersji bardzo mylący był dla mnie widok przechodzenia do innych zakładek, np. jestem na zakładce wydatki i widzę tabelę co na co wydałam. Jeżeli przechodzę na inną zakładkę, np. przychody to nadal pozostaje widok tabeli z wydatkami. Muszę kliknąć ikonkę przychody aby prawidłowa tabela się wyświetliła. Fajnie by było jak by każda zakładka miała swój domyślny widok.
Dziękuję twórcy tego programu i życzę dalszych sukcesów
RE: W końcu....
Witam,
Pani Sabrino dziękuję za słowa pochwały.
Co do "problemu" o którym Pani pisze. Proszę poszukać w ustawieniach programu.
Zakładka Finanse domowe -> Ustawienia -> Ustawienia okna głównego (pierwsza z zakładek w oknie opcji) -> grupa opcji Przechodzenie między zakładkami.
Sugestia
Dzień dobry, program jest bardzo dobry przydałaby się opcja podglądania miesięcznych wydatków z podziałem na kategorie. Pozdrawiam!
RE: Sugestia
Witam,
Proszę przejść na zakładkę Analiza, rozwinąć menu pod przyciskiem Wydatki (przycisk ze strzałką w dół).
Następnie w menu proszę wyszukać opcję Wydatki dla kategorii na miesiąc.
Mam nadzieję, że jest to ta funkcjonalność której "brakowało".
wyszukiwanie wydatków, usuwanie zleceń stałych
Bardzo dobry program. Fajnie, że można wydatki katalogować, np. "AGD", lub "samochód". Problem jednak jest, jeśli kupiliśmy kilkaset przedmiotów, nie pamiętamy daty, a potrzebujemy np. kopię faktury od kupionej dawno temu lodówki - np. 5 lat temu. Przydało by się więc wyszukiwanie w komentarzu "po słowie" w tym przypadku "lodówka" co by ułatwiło zlokalizowanie wydatku i odszukanie faktury. Drugim mankamentem, są zlecenia stałe, których niestety, po wcześniejszym ich użyciu nie można kasować, a tym samym trzymać porządku w tej zakładce.
RE: wyszukiwanie wydatków, usuwanie zleceń stałych
Witam,
Proszę przejść na zakładkę Wydatki, wcisnąć kombinację klawiszy Ctrl+F.
Taka kombinacja uruchamia okno wyszukiwania.
Co do usuwania zleceń stałych. Temat poruszany był już wiele razy. Nie można usuwać informacji o zleceniach, które są lub były używane.
Powód? Po usunięciu dane będą niekompletne. Informacja o tym na jaką kategorię poszły pieniądze zostanie stracona.
Zatem jeżeli usunie Pan wszystkie wydatki lub przychody (zależnie od typu zlecenia stałego) powiązane z usuwanym zleceniem a później wszystkie wpisy z historii zleceń stałych również powiązane z usuwanym zleceniem nic nie będzie stało na przeszkodzie do usunięcia wybranego zlecenia stałego.
Kopiowanie/wklejanie opisu
Na wstępie dziękuję bardzo za program, bardzo przydatne narzędzie.
Teraz o małym błędzie (?). Gdy dodaję nowy wydatek/przychód, często kopiuję sobie komentarz wcześniejszego, z tej samej kategorii, z zamiarem niewielkiej edycji (przykładowo "Wypłata za 10.2014; praca #1" chce sobie zmienić na "Wypłata za 11.2014; praca #2"). Problem w tym, że taka edycja jest koszmarem, gdyż usunięcie dowolnego znaku/wyrazu powoduje automatyczne zaznaczenie całej dalszej części tekstu, a co za tym idzie - każde kolejne wciśnięcie dowolnego klawisza kasuje większość komentarza. Żeby cokolwiek dopisać, musiałbym po każdym znaku odznaczać myszką zaznaczenie. Nie wiem jaki był zamysł takiego rozwiązania.
Pozdrawiam i z niecierpliwością czekam na wersję 2.0!
Pierwszy i mam nadzieję ostatni
Świetny program. Nigdy nie prowadziłem budżetu, a mam żonę, dziecko i mnóstwo wydatków. Pieniądze znikały nie wiadomo gdzie. Zacząłem swoją małą księgowość w tym programie i bardzo dobrze mi się w nim pracuje. Wszystko jest tam gdzie trzeba, intuicyjnie, szybko. Wielkim plusem jest "idiotoodporność". Łatwo skorygować błędne wpisy. Może jest kilka braków np. brak obsługi walut. Jednak program w wersji 2 ma ten problem załatwić. Już nie mogę się doczekać. Zachęcam wszystkich do używania jak i finansowego wsparcia autora. Program nie jest "za darmo", kosztował z pewnością mnóstwo pracy.
RE: Pierwszy i mam nadzieję ostatni
Pierwszy? Oby. Ale na pewno nie ostatni. Wersja 2.0 nadal jest rozwijana, gdy się pojawi wówczas będzie mógł Pan powiedzieć - ostatni.
Panie Andrzeju dziękuję za słowa pochwały i za wsparcie, jakie by ono nie było.
Tak, program kosztował dużo pracy. Wersja 1.0 pisana była niemal 3 lata. To dużo wyrzeczeń, dużo zainwestowanego czasu i koszty z tym związane.
Jednak na napisaniu programu się nie kończy. Trzeba prowadzić stronę www, odpowiadać na komentarze, na e-maile (czasem kilkanaście dziennie), prowadzić fanpage na Facebooku.
O eliminowaniu błędów i dodawaniu nowych funkcjonalności nie wspomnę.
Co z tego mam? Korzyści są ogromne. Tysiące zadowolonych użytkowników, słowa pochwały, powstające artykuły i pomoc w zapanowaniu nad domowym budżetem wielu ludziom.
Stany oszczędności
Witam Panie Wojtku,
używam programu już sporo czasu, jest naprawdę dobry! więc chwalę i polecam komu mogę. Cieszę się że, będzie nowa wersja ale póki co to mam problem w stanach oszczędności ponieważ czasami chciałabym wykasować więcej niż jedną pozycję, czy można jakoś to wykonać?
RE: Stany oszczędności
Witam Pani Barbaro.
Na wstępie dziękuję za darmową reklamę :).
Co do pytania. Niestety, na dzień dzisiejszy nie ma takiej opcji. Wiem że byłaby potrzebna ale nie będzie dodana do tej wersji.
Pracuję nad wersją 2.0 i wszystkie niedoskonałości z wersji 1.0 staram się naprawić w wersji nowej odsłonie programu.
Proszę o cierpliwość.
import wyciągu csv
Program bardzo fajny, ale w żaden sposób nie jestem w stanie zaimportować danych z wyciągu bankowego ,csv (kb24). Czy istnieje gdzieś oprócz okien importu i pomocy bardziej szczegółowy opis jak to robić? Jak/gdzie ustawiać kategorie dla transakcji importowanych etc.?
RE: import wyciągu csv
Witam,
Niestety nigdzie więcej nie ma żadnego opisu.
Jeżeli nie poradzi sobie Pani z importem sama, postaram się coś napisać.
Pozdrawiam
Kategorie wydatków
Witam.
Program prezentuje się wyśmienicie, jednak brak w nim grupowania kategorii wydatków i to wielopoziomowego. Np: Grupa: transport: podgrupy: paliwo, naprawa, opłaty itd. Do każdej z tych podgrup jeszcze np rozróżnienie bardziej szczegółowe.
RE: Kategorie wydatków
Witam,
Temat kategorii i podkategorii poruszany był już wiele razy. W wersji 2.0 programu taka funkcjonalność jest już zaimplementowana ale możliwy jest tylko jeden poziom zagłębień.
Jak na razie więcej nie przewiduję.
Pozdrawiam
błąd
Witam. Z programu korzystam od roku. Jest super. Niestety dzisiaj pojawił się problem: przyczyna będu: "0000-00-00 12:00" is not a valid date and time. Jak go rozwiązać.
Dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam
RE: błąd
Witam,
Dziękuję za zgłoszenie błędu. Nie mniej jednak po takiej ilości informacji nie jestem w stanie pomóc.
Proszę o więcej info. Co powoduje błąd? Jakieś kliknięcie w przycisk czy samo uruchomienie programu.
Fantastic!
Program mam od kilku dni i jestem w nim zakochana Mam pierwsze pytanie: W którym pliku program zapisuje dane? Chciałabym mieć możliwość pracowania na nim na 2 komputerach (w domu i w pracy) i zawsze mieć najświeższe zestawienie, np. na pendrajwie.
RE: Fantastic!
Witam,
Proszę uruchomić program, przejść na zakładkę Finanse domowe.
Tam umieszczony jest przycisk Gdzie są moje dane.
Piątka z plusem
Program przewyższa możliwościami nie jeden płatny. Wszystko śmiga jak należy a do tego szykuje się wersja 2.0 która ma być jeszcze lepsza.
Program z początku wydawał się troche trudny, ale to tylko złudzenie, po pierwszych 15 minutach okazuje się, że wszystko jest łatwe i czytelne.
Marzy mi się kiedyś w przyszłości dodatek w postaci małej apki na androida, żeby móc dodać wydatki na bierząco - w sklepie, ale domyślam się, że to mało realne, w koncu napisanie takiej apki to nie była by rzecz szybka i banalna.
Z bardziej realistycznych sugestii - dodawanie wydatku należącego do wielu kategorii, tzn wpisujemy całą sumę z paragonu w sklepie, po czym rozdzielamy ile z tej kwoty było przeznaczone na jedzenie, ile na chemie itd. Wszystko w 1 okienku. Nie jest to jakaś nieodzowna funkcja, ale widziałem kiedyś coś takiego (nie pamiętam już w jakim programie) i bardzo mi się ten pomysł spodobał. Może udało by się kiedyś wcisnąć taką możliwość do wersji 2.0?
Tak czy inaczej - spoko program!
Uczę się pracy na tym
Uczę się pracy na tym programie ale wydaje się że będzie przydatny
Okres rozliczeniowy
Witam,
chcialbym zapytac czy jest mozliwosc ustawienia okresu rozliczeniowego (wydatki, przychody itp) od. połowy miesiąca? Obecnie otrzymuję wypłatę 15. kazdego miesiaca i chcialbym rozgraniczyć nie miesiące a okresy w których dostaję pieniądze. Poza tym program jest bardzo pomocy i bardzo ułatwia kontrolę wydatków!
RE: Okres rozliczeniowy
Witam,
W Finansach domowych w wersji 1.0.X.X nie ma obsługi okresów rozliczeniowych. Okresy rozliczeniowe są już dodane do wersji 2.0 która jest cały czas rozwijana.
wydatki
Witam! Program dzisiaj zainstalowałam i jak na razie jestem bardzo zadowolona Mam jedno pytanie odnośnie wydatków.... czy istnieje możliwość pogrupowania/sortowania wydatków na kategorie mniej szczegółowe... chodzi mi n o to żebym moga sprawdzić ile pieniędzy w miesiącu wrześniu wydałam na koszty mieszkaniowe ( czynsz, prąd, woda itd) ile na samochód (paliwo, naprawy, ubezpiecznie)... itd. Ewentualnie teraz mi przyszło do głowy... czy mogę utworzyć kategorię "koszty mieszkaniowe" a w niej jakieś podkategorie typu "czynsz", "woda" itd...? Pozdrawiam.
RE: wydatki
Witam,
Grupowanie kategorii w grupy i podgrupy dostępne będzie w wersji 2.0 programu. Wersja ta jest cały czas w fazie projektowania. Proszę uzbroić się w cierpliwość.
Pozdrawiam.
Prosty i darmowy
Polecam. Używam od roku.
Program finanse domowe
Z programu korzystam już prawie rok. Nie szukam już nic innego. Ten jest przejrzysty i przyjazny dla użytkownika.
Jedya dla mnie drobna wada to że kategori wydaków dodane przez użytkownika ne układają si alfabetycznie w całej liście wydatków.Po dodaniu np. wydatku "akwarium" będzie on a koncu listy wydatków którą przeglądamy ry wprwadzaniu naszych bieżących wydatków.
Reszta funkcji jest bardzo przydatna warta skorzystania.
Warto korzystać z tego programu bądziecie lepiej wykrzystywać swój budżet domowy
RE: Program finanse domowe
Witam,
Na wstępie pragnę podziękować za słowa pochwały dla programu.
Co do kategorii akwarium. Proszę kliknąć na kategoriach prawym przyciskiem myszy i wybrać sortowanie.
Kategorie można też przenosić góra/dół ustawiając kategorię domyślną.
Wszystkie informacje na ten temat znajdują się na niniejszej stronie, powyżej.
Zapraszam do lektury, miłego użytkowania i owocnego oszczędzania.
Historia
Czy da się jakoś wyświetlić historię sald jednego konta w oszczędnościach?
Strony
Dodaj nowy komentarz