Finanse domowe
Już jest !!!
|
|
Menu aplikacji to umieszczony w górnej części okna pasek z przyciskami, pogrupowanymi na zakładki, obsługującymi odpowiednio wydatki, przychody, oszczędności, osoby i analizę danych. Na załączonym obok rysunku widać, że przyciski na wstążce pogrupowane są na zakładki, zgodnie z przeznaczeniem i wyszarzane zależnie od stanu prezentowanych danych. Do obsługi wstążki zaprogramowane zostały również klawisze skrótów. Aby wyświetlić aktualnie dostępne klawisze skrótów należy wcisnąć lewy Alt na klawiaturze. Spowoduje to pojawienie się informacji na temat klawisza z klawiatury przypisanego do zdarzenia czyli np. wciśnięcie klawisza: |
|
Po wybraniu jednego ze skrótów klawiaturowych zakładek wyświetlone zostaną dalsze informacje na temat kolejnych dostępnych klawiszy skrótów. |
|
Po przejściu na zakładkę Wydatki widoczne są umieszczone na niej przyciski umożliwiające zarządzanie zawartymi w tabeli danymi, zarządzanie dokonanymi wydatkami. Przyciski umieszczone na tej zakładce pogrupowane są w trzy grupy: Wydatki, Kategorie wydatków i Eksport/Import. Pierwsza grupa pozwala na modyfikację wprowadzonych wydatków, na tworzenie raportu dla widocznych w danej chwili wydatków oraz na szybkie sprawdzenie realizacji planowanego budżetu. Druga grupa pozwala na modyfikację powiązanych z wydatkami kategorii. Trzecia grupa umożliwia eksport/import danych z/do programu. |
|
Dodanie nowej pozycji do tabeli Wydatki odbywa się poprzez kliknięcie na przycisk Dodaj. Formularz umożliwiający dodanie nowej pozycji do tabeli Wydatków wymusza podanie przez użytkownika następujących danych: |
|
Usunięcie pozycji z tabeli Wydatki odbywa się po kliknięciu w przycisk Usuń. Schemat usuwania jest następujący: najpierw trzeba zaznaczyć wiersz, który chcemy usunąć, następnie kliknąć w przycisk Usuń i potwierdzić usunięcie zgłaszane odpowiednim komunikatem. |
|
Chcąc wyświetlić zawartość Kategorii wydatków, należy kliknąć w przycisk Kategorie, znajdujący się w grupie przycisków Kategorie wydatków. |
|
Aby dodać pozycję do kategorii należy kliknąć na przycisk Dodaj i wypełnić formularz. Formularz umożliwiający dodanie nowej pozycji do tabeli Kategorie wydatków wymusza podanie przez użytkownika następujących danych: UWAGA. Można usunąć tylko te kategorie, które nie są w użyciu. Oznacza to, że można usunąć tylko takie kategorie, które nie zostały dodane do żadnej z tabel. Załóżmy, że mamy np. kategorię wydatków "Artykuły spożywcze". Dla tej kategorii znajdują się wpisy w tabeli Wydatki informujące że wydaliśmy już pieniądze na "Artykuły spożywcze". Zatem takiej kategorii nie można usunąć. Po usunięciu wydatki miałyby pustą komórkę, nie wiadomo byłoby czego dany Wydatek dotyczy. Zasada jest taka sam dla wszystkich kategorii i osób. |
|
Modyfikacja danych tabeli Kategorie wydatków możliwa jest poprzez dwukrotne kliknięcie w komórkę, której zawartość ma zostać zmieniona. Odnosi się to zarówno do opisu jak i do widoczności, przy czym widoczność kategorii można zmienić bez konieczności wywoływania okna Edycji. |
|
Obsługa Przychodów i Oszczędności jest analogiczna do Wydatków. Narzędzia do zarządzania Przychodami i Oszczędnościami, tak jak Wydatkami, podzielone są na grupy umożliwiające zmianę wprowadzonych danych i zmianę kategorii. |
|
Dodanie nowej pozycji do tabeli Przychody odbywa się poprzez kliknięcie na przycisk Dodaj. Formularz umożliwiający dodanie nowej pozycji do tabeli Przychodów wymusza podanie przez użytkownika następujących danych: |
|
Po przejściu na zakładkę Oszczędności widoczne są umieszczone na niej przyciski umożliwiające zarządzanie zawartymi tam danymi. Dodanie nowej pozycji do tabeli Oszczędności odbywa się poprzez kliknięcie na przycisk Dodaj. |
|
Przyciski umieszczone w grupie Kategorie oszczędności pozwalają na dodawanie, usuwanie, grupową zmianę widoczności kategorii oraz na zapisywanie wprowadzonych zmian. Aby dodać pozycję do kategorii należy kliknąć na przycisk Dodaj i wypełnić formularz. |
|
Po przejściu na zakładkę Osoby widoczne są umieszczone na niej przyciski umożliwiające zarządzanie zawartymi tam danymi. |
|
Wszystkie kategorie mają możliwość ustawienia kategorii domyślnej (pierwsza na liście) oraz kolejności w wyświetlanych listach rozwijanych. |
|
Program oferuje również możliwość przelewania pieniędzy między oszczędnościami. Odzwierciedla to np. wyciągnięcie pieniędzy z konta bankowego lub z bankomatu do portfela. Wszystkie przelewy są rejestrowane, historię przelewów można wyświetlić w dziale Analiza -> Grupa Historie -> przycisk Przelewy oszczędności. |
|
Program został wyposażony w narzędzia umożliwiające przeprowadzenie analizy wprowadzonych danych. Narzędzia na zakładce Analiza pozostawiam do obadania dla ciekawskiego użytkownika. |
|
Do systematyczności, we wprowadzaniu danych, w pewnym sensie mogą przyczynić się Zlecenia stałe. Program został wyposażony w system zarządzania i wykonywania zleceń stałych. Zlecenia stałe dodano zarówno do wydatków jak i do przychodów. Aby wyświetlić lub zarządzać zleceniami stałymi trzeba przejść na odpowiednią zakładkę (Wydatki lub Przychody) i kliknąć w przycisk Zlecenia stałe. Kliknięcie w strzałkę znajdującą się pod przyciskiem spowoduje rozwinięcie menu z narzędziami niezbędnymi do pracy ze Zleceniami stałymi. Zlecenia stałe różnią się od planowanych płatności, do których służy moduł Planer. Zlecenia stałe wykonują się co określony przedział czasu tak jak np. opłata prąd. Planer zarządza płatnościami które nie powtarzają się cyklicznie a które planujemy gdzieś w przyszłości np. zakup nowej lodówki. |
|
Dodanie nowego Zlecenia stałego do listy zleceń stałych dla wydatków lub przychodów odbywa się poprzez kliknięcie w pozycję ' Dodaj zlecenie stałe ' w menu (patrz powyższy slajd). |
|
Po upływie określonego przez użytkownika okresu czasu, dla danego zlecenia stałego i gdy jest ono aktywne, uruchomi się okno wykonujące owo zlecenia. |
|
Zakładka Analiza zawiera grupę przycisków Historie. Dostępne są na niej historie np. Przelewów oszczędności, wykonanych Zleceń stałych czy historia Stanów oszczędności. |
|
Zakładka 'Finanse domowe' dostarcza użytkownikowi niezbędnych informacji na temat tego, gdzie znajduje się plik z danymi wprowadzonymi do programu. |
|
Nawiązując do powyższego slajdu i opisu (widocznego w programie po kliknięciu w przycisk 'Gdzie są moje dane' ), lokalizację bazy danych można ustalać w ustawieniach programu. Okno niezbędne do ustawienia folderu/pliku danych wywołuje się klikając w przycisk 'Ustawienia' znajdujący się na zakładce 'Finanse domowe'. Zachęcam do stosowania się do wytycznych odnośnie lokalizacji bazy danych, wiele osób utraciło swoje dane przez przypadek, aktualizując program (dostałem kilkanaście e-maili o zaistnieniu tego problemu). Po wskazaniu ścieżki do bazy danych, program każdorazowo przy uruchomieniu będzie z tej lokalizacji pobierał dane. Dodatkowo opcje programu pozwalają zabezpieczyć hasłem jego uruchamianie przed innymi, niepowołanymi, użytkownikami. Gdy zapomnisz hasło z pomocą przyjdzie Ci ten (1112) program. |
|
Zakładka "Narzędzia" zawiera zbiór dodatkowych narzędzi niezbędnych do zarządzania domowym budżetem. |
|
Planowanie płatności to dodatkowy moduł do programu Finanse domowe poszerzający jego funkcjonalność. Więcej na jego temat i informacje jak go pobrać można znaleźć na tej stronie finanse-domowe-planer |
|
Ogranicz wydatki to dodatkowy moduł do programu Finanse domowe poszerzający jego funkcjonalność. Więcej na jego temat i informacje jak go pobrać można znaleźć na tej stronie finanse-domowe-ograniczenia |
|
Dzięki modułowi do ograniczania wydatków można jednym kliknięciem śledzić wykorzystanie rocznego budżetu w porównaniu z ilością dni jaka minęła w aktualnym roku. Dzięki temu program sam wylicza szacowaną kwotę na koniec roku oraz oblicza bilans dla każdej z kategorii, dla której ograniczenie zostało zdefiniowane. |
|
Wszystkie informacje odnośnie nowości w programie oraz przegląd tego, jak zmieniał się program dostępne są na stronie Finanse domowe - historia wersji. Część informacji o nowościach zamieszczana jest też na Facebooku. Chcesz wiedzieć jak zmienia się program, polub stronę na Facebooku. |
|
Lokaty to dodatkowy moduł do programu Finanse domowe poszerzający jego funkcjonalność. Więcej na jego temat i informacje jak go pobrać można znaleźć na tej stronie finanse-domowe-lokaty |
|
Program posiada wbudowane mechanizmy importu i eksportu danych. Dane z programu można eksportować do wielu formatów, np do formatu XLS (MS Excel). Import danych do programu możliwy jest tylko z plików CSV. Nie jest to jednak żadna przeszkoda aby zaimportować dane niemal z każdego źródła. Jak to możliwe, dane można wyeksportować do formatu XLS a w Excelu można je tak zmodyfikować, że dadzą się spokojnie zaimportować do programu Finanse domowe. |
|
Symulacja spłacania kredytu lub innej płatności ratalnej.
Sposób pierwszy jest bardziej realny. Dla czego, ponieważ żeby spłacać dług wydatkami, kategoria oszczędności "Dług" będzie musiała mieć ustawioną możliwość zapłaty. Inaczej nie pojawi się na liście dostępnych oszczędności znajdującej się na formularzu dodawania nowego wydatku. Zatem trzeba się zapytać czy dług może mieć możliwość zapłaty? Chyba nie bo i tak jest ujemny. Wybór metody pozostawiam użytkownikom. |
Komentarze
Zmiana waluty
MAm problem z walutą. Mam w systemie windows ustawione na "zł" a program i tak ustawia mi domyślną walutę na funta. Jak to zmienić ??
Finanse domowe
Program wg mojej oceny na 6. Bardzo intuicyjny w obsłudze. Czegoś takiego szukałam od dawna. Mam tylko jedno pytanie: czy istnieje możliwość dodania funkcji przy zleceniach stałych- częstotliwość- "zlecenie jednorazowe". Często robię przelewy z przyszłą datą i nie są to cykliczne opłaty. Dziękuję i pozdrawiam autora.
RE: zlecenia stałe
Witam, Dziękuję za ocenę i za pozdrowienia. Niestety, program nie ma możliwości deklarowania jednorazowych zleceń stałych ... jak na razie. Mogę taką opcję dorobić
Nie mniej jednak może uda się to rozwiązać inaczej, można np utworzyć zlecenie stałe z częstotliwością wykonywania "rok". Powinno pomóc. Gdy po roku nadejdzie pora wykonania takiego zlecenia można wybrać opcję "Pomiń tym razem to zlecenie" i mamy z głowy na rok
Nawiasem mówiąc zlecenia stałe po to powstały aby wykonywać cykliczne płatności ale jak widać ......... nie tylko
Pozdrawiam
zlecenia stałe
Dziękuję za nową opcję w zleceniach stałych. Pozdrawiam.
wersja mobilna?
Program bardzo intuicyjny, wystarczy chwila na zapoznanie i mozna dzialac:-) Kiedy wersja na androida?:-) Przydala by sie mobilna aplikacja!:-) Dziekuje za super program i zycze sukcesow:-)
RE: wersja mobilna?
Witam,
Jak na razie nie przewiduję wersji mobilnej.
Nie mam czasu na pisanie.
cóż..
szkoda, gdyż faktem jest że oprogramowanie uzależnia:)
Kategorie
Dopiero co pobrałem program i chcę zacząć z niego korzystać. Zauważyłem, że jest sporo kategorii wydatków i można dowolnie tworzyć nowe. Ale czy można zagnieżdżać kategorie? Np chciałbym mieć kategorię: Mieszkanie i podkategorie Czynsz, Gaz, Prąd, Remont; albo Kategorię Samochód i podkategorie Paliwo, Naprawa, Przeglądy, OC. Czy jest to możliwe do zastosowania w tym programie?
RE: Kategorie
Witam,
Niestety, na dzień dzisiejszy nie ma możliwości robienia kategorii. Jest to przewidziane jednak trudno jest mi powiedzieć kiedy taka funkcjonalność zostanie wdrożona.
Sam używam max. 10 kategorii i uważam że taka ilość w zupełności wystarcza.
Pozdrawiam
Podział wydatków miesięcznych
Witam.
Program jest w moim posiadaniu od miesiąca i bardzo mi się podoba, łatwy w obsłudze i przejrzysty.
Mam jednak problem w znalezieniu opcji podziału wydatków na miesiące, a jeszcze bardziej bym wolała nie podział "od 1-go do 1-go", ale od innego dnia miesiąca, np. od 25-go do 25-go, bo tak akurat wpływa wynagrodzenie na konto i ten dzień bym chciała jako mój pierwszy dzień w rozliczeniu wydatków.
Podział wydatków miesięcznych
Sądzę, że pewnym rozwiązaniem może być zaznaczenie opcji "Licz dla przychodów z ubiegłego miesiąca" w Ustawieniach okna głównego. Analizy wydatków będą liczone w takiej sytucji poprawnie.
RE: Podział wydatków miesięcznych
Witam,
Podział wydatków na miesiące można załączyć wybierając odpowiednią opcję z menu rozwijanego po kliknięciu w przycisk znajdujący się pod pod przyciskiem "Wydatki".
Jednak program obsługuje podział od 1-go do ostatniego. Innej opcji nie ma.
Pozdrawiam
jak zacząć?
jak zacząć na tym pracować, nic nie można dodać, tylko utwórz to, tamto, a nie można wprowadzić niczego
RE: jak zacząć?
Witam,
Temat "jak zacząć" poruszany był już setki razy. Wszystko opisane jest na niniejszej stronie i w komentarzach poniżej.
Instrukcja "w pigułce" znajduje się >> TU <<
Gdy to będzie za mało proszę zapoznać się z zawartością niniejszej strony i poniższych komentarzy.
Pozdrawiam
super program!
Świetny program! Wprowadzam dane już drugi miesiąc i jestem bardzo zadowolona. Wcześniej potrafiłam wytrwać przy zapisywaniu wydatków domowych jedynie przez jakiś tydzień lub dwa (używając różnych programów lub zwykłych tabelek w excelu), ale przy tym programie już wiem, że będzie inaczej
Mam jednak kilka pytań:
1) czy byłaby możliwość dodania opcji załącznika również do kategorii przychodów? Chciałabym skanować sobie te zestawienia otrzymywane od pracodawcy (ile z pensji to podatki i składki, a ile moje pieniądze - nie mam cierpliwości żeby to wszystko wpisywać..)
2) czy jest możliwość prowadzenia na jednym komputerze dwóch niezależnych baz danych? Chodzi o to, żeby nie pomieszały się wydatki i przychody dwóch osób, które mają osobne pieniądze i osobno je wydają.
3) Czy można plik z danymi umieścić na dysku zewnętrznym albo na pendrive podczas gdy program zainstalowany jest na laptopie? Czy fakt włożenia dysku / pendrive'a do innego portu usb spowoduje brak możliwości poprawnego odczytu danych?
Pozdrawiam serdecznie!
RE: super program!
Witam,
Na wstępie dziękuję za słowa pochwały.
Co do Pani pytań odpowiedzi są następujące:
Co do punktu drugiego przyszedł mi do głowy pewien sposób (właściwie kilka) rozwiązania problemu:
Oszczędności w różnej walucie
Czy jest możliwość ustawnienia różnej waluty dla danej oszczedności? Jeżeli nie, to czy planowana jest taka aktualizacja?
RE: Oszczędności w różnej walucie
Witam,
Niestety nie ma takie opcji i trudno mi w tej chwili powiedzieć czy będzie kiedyś taka funkcjonalność dorobiona.
Program za domyślną walutę przyjmuje walutę ustawioną w systemie operacyjnym, w Windowsie.
Na chwilę obecną nie ma możliwości jej zmiany.
Pozdrawiam
Ocena
Program może dobry? Ale do datkowa zabawa z panelami to ? Bez komentaża!!!
RE: Ocena
Jasność i styl powyższej wypowiedzi pozostawiam bez komentarza.
P.S. Gdy mi coś się nie podoba to nie używam.
Zmiana waluty bazowej
Witam
Korzystam z programu już kilka miesięcy i jestem z niego bardzo zadowolona. Mam tylko mały problem po dzisiejszej aktualizacji, ponieważ program zmienił mi walutę na $. Do tej pory po każdej aktualizacji waluta była w zł. Sprawdziłam ustawienia w panelu sterowania i ustawioną mam lokalizację - Polska. Proszę wieć o jakieś wskazówki, jak przywrócić walutę w zł.
Ewa
RE: Zmiana waluty bazowej
Witam,
Zmiana sposobu pobierania waluty bazowej spowodowana jest tym komentarzem.
Do tej pory program miał na sztywno ustawione złotówki, teraz waluta pobierana jest z ustawień systemowych.
Problem z odczytem symbolu waluty pojawia się w Windows 7. Rozwiązanie problemu dostępne jest pod tym adresem: http://www.fakturka.com.pl/ftp/UstawienieDoZlotowki.pdf (378) (pierwsze 5 stron dokumentu).
Rozwiązanie problemu nadesłał jeden z użytkowników programu za co bardzo dziękuję.
Pozdrawiam.
pytanie o zmianę waluty bazowej
Witam.
Właśnie rozpoczynam korzystanie z programu.
Mam pytanie czy jest możliwość zmiany waluty bazowej, mieszkam w Londynie i chciałby prowadzić rozliczenia w funtach.
Z góry dzięki za info.
Pozdrawiam Kuba
RE: Pytanie o zmianę waluty bazowej
Witam,
Program pobiera walutę bazową z ustawień systemowych.
Proszę sprawdzić, jaka waluta ustawiona jest w "Opcjach regionalnych" w panelu sterowania.
Pozdrawiam
Problem
Witam mam problem na samym początku .... mianowicie podczas dodawania nowych kategori w oszczędnościach .... wyskakuje mi informacja "Nie udało się zapisać tabeli "Kategorie oszczędności" . W programie musi być conajmniej jedna oszczędność z możliwościa zapłaty. (...)". Dodając kategorie oszczędności wszystkie dodaję z zaznaczonym "możliwość zapłaty" i przy zapisie za każdym razem to samo. Proszę o pomoc .
RE: Problem
Witam,
Tak to małe niedopatrzenie z mojej strony. Już poprawione, proszę zaktualizować program.
Pozdrawiam
moje zdanie na temat "Finansów domowych"
Ja również testuje ten program jako 3 z kolei do obslugi finansów domowych. Jestem z nie go w 100% zadowolony...juz nic lepszego nie szukam :). Podziękowania i Pozdrowienia dla autora...Polecam wszystkim chcącym monitorowac domowy budzet
Spłata pożyczki
Program bardzo dobry 5/5!!!
Mam pytanie jak można wprowadzić spłacanie pożyczeki(długu). Może nie trzeba nowego modułu i da się to tu za modelować a jeszcze tego nie odkryłem.
Powiedzmy pożyczyłem od kogoś 1000 zł, chciałbym mieć gdzieś jakieś saldo takiej pożyczki.
Spłata takiej pożyczki to jakby wydatek. Więc każdy wydatek na tą pożyczkę powinien ją pomniejszać o kwotę wydatku. Zasadniczo chciałbym wiedzieć jaka kwota pozostała jeszcze do spłaty i mieć spłaty w wydatkach.
Kombinowanym z wprowadzaniem oszczędności na minus ale nie bardzo ponieważ wydatki zwiększą debet.
Pozostaje chyba tylko przelewanie z oszczędności na oszczędność-dług, ale to trochę nie bardzo ponieważ nie mam tego w wydatkach i nie można nic zaplanować.
Może autor lub ktoś z Użytkowników ma pomysł ?
RE: Spłata pożyczki
Witam,
Rzeczywiście spłata pożyczki stanowi w pewnym sensie problem którego nie przewidziałem.
Prawdopodobnie dla tego, że żadnego długu jak do tej pory nie miałem
Opis spłacania kredytu np. w ratach zamieściłem wyżej. Proszę poszukać takiej frazy na stronie "Symulacja spłacania kredytu lub innej płatności ratalnej".
super program
Dla mnie super program. W 95% jest zgodny z moimi wymaganiami. Brakuje mi jeszcze dwóch, trzech funkcjonalności, ale jeszcze nie rozgryzłem programu do końca - być może one są. Jeżeli nie znajdę to coś zaproponuję. Jeszcze raz SUPER
Strony
Dodaj nowy komentarz