Finanse domowe

Średnia: 4.5 (730 głosów)
Finanse domowe

Najprostszym sposobem na oszczędzanie jest podobno kontrola wydatków. Program Finanse domowe ma za zadanie „monitorowanie” wydatków, przychodów i oszczędności w gospodarstwie domowym a także ma możliwość dokonywania analizy wprowadzonych danych. Daje również możliwość planowania i ograniczania wydatków, dodatkowo można za jego pomocą zarządzać lokatami. Należy tylko pamiętać o systematycznym wypełnianiu dokonywanych transakcji czyli wydatków, otrzymywanych przychodów oraz o aktualizowaniu oszczędności.
Okno główne programu, zwane inaczej interfejsem użytkownika, składa się z następujących elementów:
• menu aplikacji – umieszczone w górnej części okna zawiera wszystkie, niezbędne do obsługi programu przyciski, pogrupowane i odpowiednio ponazywane godnie z pełniącą funkcją, jest to tzw. wstążka,
• tabela z danymi – umieszczona w centralnej części okna służy do prezentowania danych zapisanych w bazie danych,
• pasek stanu – umieszczony w dolnej części okna informuje o aktualnie wyświetlanej tabeli oraz o łącznej kwocie wydatków, przychodów lub oszczędności zależnie od wyświetlanej tabeli.

Finanse domowe
Finanse domowe

Menu aplikacji to umieszczony w górnej części okna pasek z przyciskami, pogrupowanymi na zakładki, obsługującymi odpowiednio wydatki, przychody, oszczędności, osoby i analizę danych. Na załączonym obok rysunku widać, że przyciski na wstążce pogrupowane są na zakładki, zgodnie z przeznaczeniem i wyszarzane zależnie od stanu prezentowanych danych. Do obsługi wstążki zaprogramowane zostały również klawisze skrótów. Aby wyświetlić aktualnie dostępne klawisze skrótów należy wcisnąć lewy Alt na klawiaturze. Spowoduje to pojawienie się informacji na temat klawisza z klawiatury przypisanego do zdarzenia czyli np. wciśnięcie klawisza:
• 1 - spowoduje przejście do zakładki Wydatki,
• 2 - spowoduje przejście do zakładki Przychody,
• 3 - spowoduje przejście do zakładki Oszczędności,
• 4 - spowoduje przejście do zakładki Osoby,
• 5 - spowoduje przejście do zakładki Analiza,
• 6 - spowoduje przejście do zakładki Finanse Domowe.

Po wybraniu jednego ze skrótów klawiaturowych zakładek wyświetlone zostaną dalsze informacje na temat kolejnych dostępnych klawiszy skrótów.
Klawisze skrótów kategorii w większości przypadków są takie same. Do obsługi wydatków, przychodów czy oszczędności oraz związanych z nimi wszystkimi kategorii użyto takich samych liter: D – dodaje, U – usuwa, Z – zapisuje gdy dane są zmodyfikowane, K – wyświetla kategorie zgodnie z aktywną zakładką, D – dodaje do kategorii, Z – zapisuje kategorie, U – usuwa z kategorii i A zaznacza/odznacza widoczność wszystkich aktualnie wyświetlanych kategorii.
Dodatkowo E - eksportuje a I - importuje dane odpowiednio z/do programu.
Wyszarzanie przycisków a tym samym dostępność klawiszy skrótów zależna jest od aktualnie wyświetlanej tabeli i od tego czy zawarte w niej dane są zapisane oraz od tego na jakiej zakładce aktualnie znajdujemy się.

Finanse domowe
Finanse domowe

Po przejściu na zakładkę Wydatki widoczne są umieszczone na niej przyciski umożliwiające zarządzanie zawartymi w tabeli danymi, zarządzanie dokonanymi wydatkami. Przyciski umieszczone na tej zakładce pogrupowane są w trzy grupy: Wydatki, Kategorie wydatków i Eksport/Import. Pierwsza grupa pozwala na modyfikację wprowadzonych wydatków, na tworzenie raportu dla widocznych w danej chwili wydatków oraz na szybkie sprawdzenie realizacji planowanego budżetu. Druga grupa pozwala na modyfikację powiązanych z wydatkami kategorii. Trzecia grupa umożliwia eksport/import danych z/do programu.
Kliknięcie na przycisk Wydatki spowoduje wyświetlenie dokonanych i wprowadzonych do programu wydatków. Wydatki można grupować np. na miesiące, po kategoriach wydatków czy oszczędności. Aby to zrobić należy kliknąć w przycisk z ikoną czarnej strzałki umieszczony pod przyciskiem Wydatki. Wybranie jednego z wielu sposobów grupowania powoduje, że w dolnej części okna, pod tabelą, wyświetlą się zakładki reprezentujące utworzone grupy. Jeżeli zawartość tabeli została zmodyfikowana, a nie jest zapisana aktywny staje się wówczas przycisk Zapisz, umożliwiający zapisanie wprowadzonych zmian do bazy danych.
Zmodyfikowane wiersze oznaczane są pionową czerwoną kreską znajdującą się w kolumnie z numerem wiersza.

Dodanie nowej pozycji do tabeli Wydatki odbywa się poprzez kliknięcie na przycisk Dodaj. Formularz umożliwiający dodanie nowej pozycji do tabeli Wydatków wymusza podanie przez użytkownika następujących danych:
 • Kwota – ilość pieniędzy jaka została wydana;
 • Na co – na co pieniądze zostały wydane. Użytkownik może wybrać z listy jedną z dostępnych pozycji, które z kolei odpowiadają opisom Kategorii wydatków. Jeżeli brak jest, wśród dostępnych pozycji, interesującej nas kategorii, należy najpierw dodać ją do tabeli Kategorie wydatków a dopiero później dodawać nowy wpis do tabeli Wydatków. Widoczność, na dostępnej w tym miejscu liście kategorii, zależy od ustawionej widoczności. Jeżeli kategoria ma widoczność wyłączoną nie będzie tu widoczna;
 • Czym zapłacono – oznacza jaką pozycją, z tabeli Oszczędności, dokonano zapłaty. Na dostępnej w tym miejscu liście znajdują się wszystkie pozycje z tabeli Kategorie oszczędności, które mają włączoną możliwość zapłaty;
 • Kiedy – data i godzina dokonanego wydatku (domyślnie jest to aktualna data i godzina). Nigdy nie dodajemy wydatków na wyrost, np. planowanych w przyszłości. Takie dodawanie wydatków powoduje przekłamania statystyk i analiz. Do tego służy moduł Planer.
 • Komentarz – opcjonalny komentarz jaki można dodać podczas dodawania nowej pozycji do tabeli Wydatków. Wybranie opcji, Automatycznie odejmij wpisaną kwotę z wybranego typu oszczędności, spowoduje że z tabeli Oszczędności, z pozycji jaką wybrano z menu 'Czym zapłacono' odjęta zostanie wprowadzona kwota. Dzięki temu oszczędności będą aktualizowały się na bieżąco, bez ingerencji użytkownika.
 • Załącznik – parametr opcjonalny. Czym mogą być owe załączniki? Mogą to być zeskanowane: faktury, karty gwarancyjne, paragony. Zapisane strony internetowe, praktycznie każdy jeden plik. Wielkość i format załączanych plików nie ma znaczenia. Pliki te otwierane będą w domyślnym programie powiązanym z danym typem pliku. Folder do którego składowane będą załączniki ustawiany jest w opcjach programu.

Finanse domowe
Finanse domowe

Usunięcie pozycji z tabeli Wydatki odbywa się po kliknięciu w przycisk Usuń. Schemat usuwania jest następujący: najpierw trzeba zaznaczyć wiersz, który chcemy usunąć, następnie kliknąć w przycisk Usuń i potwierdzić usunięcie zgłaszane odpowiednim komunikatem.
Modyfikacja danych tabeli Wydatki możliwa jest poprzez dwukrotne kliknięcie w komórkę, której zawartość ma zostać zmieniona. Program umożliwia pełną zmianę wprowadzonych danych, jednak w tym przypadku zmiana kwoty wydatku nie zaktualizuje stanu powiązanych z nim oszczędności tak jak miało to miejsce podczas dodawania nowej pozycji do tabeli Wydatki.

Chcąc wyświetlić zawartość Kategorii wydatków, należy kliknąć w przycisk Kategorie, znajdujący się w grupie przycisków Kategorie wydatków.
Przyciski umieszczone w grupie Kategorie wydatków pozwalają na dodawanie, usuwanie, grupową zmianę widoczności kategorii oraz na zapisywanie wprowadzonych zmian. Kliknięcie na przycisk Kategorie, gdy zawartość Kategorii wydatków została zmodyfikowana spowoduje odświeżenie zawartości tabeli bezpośrednio z bazy odrzucając wszystkie wprowadzone zmiany.

Finanse domowe
Finanse domowe

Aby dodać pozycję do kategorii należy kliknąć na przycisk Dodaj i wypełnić formularz. Formularz umożliwiający dodanie nowej pozycji do tabeli Kategorie wydatków wymusza podanie przez użytkownika następujących danych:
• Nazwa – opis kategorii widniejący we wszystkich tabelach i listach;
• Widoczność na liście – widoczność kategorii na rozwijanej liście podczas dodawania nowej pozycji to tabeli Wydatków. Usunięcie pozycji z tabeli Kategorie wydatków odbywa się po kliknięciu w przycisk Usuń.
Schemat usuwania jest następujący: najpierw trzeba zaznaczyć kategorię, którą chcemy usunąć, następnie kliknąć w przycisk Usuń i potwierdzić usunięcie zgłaszane odpowiednim komunikatem.

UWAGA. Można usunąć tylko te kategorie, które nie są w użyciu. Oznacza to, że można usunąć tylko takie kategorie, które nie zostały dodane do żadnej z tabel. Załóżmy, że mamy np. kategorię wydatków "Artykuły spożywcze". Dla tej kategorii znajdują się wpisy w tabeli Wydatki informujące że wydaliśmy już pieniądze na "Artykuły spożywcze". Zatem takiej kategorii nie można usunąć. Po usunięciu wydatki miałyby pustą komórkę, nie wiadomo byłoby czego dany Wydatek dotyczy. Zasada jest taka sam dla wszystkich kategorii i osób.

Modyfikacja danych tabeli Kategorie wydatków możliwa jest poprzez dwukrotne kliknięcie w komórkę, której zawartość ma zostać zmieniona. Odnosi się to zarówno do opisu jak i do widoczności, przy czym widoczność kategorii można zmienić bez konieczności wywoływania okna Edycji.

Finanse domowe
Finanse domowe

Obsługa Przychodów i Oszczędności jest analogiczna do Wydatków. Narzędzia do zarządzania Przychodami i Oszczędnościami, tak jak Wydatkami, podzielone są na grupy umożliwiające zmianę wprowadzonych danych i zmianę kategorii.
Są też narzędzia umożliwiające import i eksport danych do i z programu.
Wszystko odbywa się tak samo jak w przypadku Wydatków.

Dodanie nowej pozycji do tabeli Przychody odbywa się poprzez kliknięcie na przycisk Dodaj. Formularz umożliwiający dodanie nowej pozycji do tabeli Przychodów wymusza podanie przez użytkownika następujących danych:
 • Kwota – ilość otrzymanych pieniędzy;
 • Tytuł przychodu – z jakiego tytułu otrzymano pieniądze. Użytkownik może wybrać z listy jedną z dostępnych pozycji, które z kolei odpowiadają opisom Kategorii przychodów. Jeżeli brak jest, wśród dostępnych pozycji, interesującej nas kategorii, należy najpierw dodać ją do tabeli Kategorie przychodów a dopiero później dodawać nowy wpis do tabeli Przychodów. Widoczność, na dostępnej w tym miejscu liście kategorii, zależy od ustawionej widoczności. Jeżeli kategoria ma widoczność wyłączoną nie będzie tu widoczna;
 • Na co wpłacono – oznacza na jaką pozycją, z tabeli Oszczędności, wpłacono otrzymane pieniądze. Na dostępnej w tym miejscu liście znajdują się wszystkie pozycje z tabeli oszczędności;
 • Kiedy – data i godzina otrzymanego przychodu (domyślnie jest to aktualna data i godzina); Nigdy nie dodajemy przychodów na wyrost, np. planowanych w przyszłości. Takie dodawanie przychodów powoduje przekłamania statystyk i analiz. Do tego służy moduł Planer.
 • Komentarz – opcjonalny komentarz jaki można dodać podczas dodawania nowej pozycji do tabeli Przychodów. Wybranie opcji, Automatycznie dodaj wpisaną kwotę do wybranego typu oszczędności, spowoduje że w tabeli Oszczędności, do pozycji którą wybrano z menu 'Na co wpłacono' zostanie dodana wprowadzona kwota. Dzięki temu oszczędności będą aktualizowały się na bieżąco, bez ingerencji użytkownika.

Finanse domowe
Finanse domowe

Po przejściu na zakładkę Oszczędności widoczne są umieszczone na niej przyciski umożliwiające zarządzanie zawartymi tam danymi. Dodanie nowej pozycji do tabeli Oszczędności odbywa się poprzez kliknięcie na przycisk Dodaj.
Formularz umożliwiający dodanie nowej pozycji do tabeli Oszczędności wymusza podanie przez użytkownika następujących danych:
• Rodzaj oszczędności – jedna z dostępnych kategorii oszczędności
• Kwota – ilość pieniędzy na wybranym typie oszczędności;
• Kiedy – data i godzina otrzymanego przychodu (domyślnie jest to aktualna data i godzina);
• Komentarz – opcjonalny komentarz jaki można dodać podczas dodawania nowej pozycji do tabeli Oszczędności.

Przyciski umieszczone w grupie Kategorie oszczędności pozwalają na dodawanie, usuwanie, grupową zmianę widoczności kategorii oraz na zapisywanie wprowadzonych zmian. Aby dodać pozycję do kategorii należy kliknąć na przycisk Dodaj i wypełnić formularz.
Formularz umożliwiający dodanie nowej pozycji do tabeli Kategorie oszczędności wymusza podanie przez użytkownika następujących danych:
• Nazwa – opis kategorii widniejący we wszystkich tabelach i listach;
• Widoczność na liście – widoczność kategorii na rozwijanej liście podczas dodawania nowej pozycji to tabeli Oszczędności, podczas dodawania nowej pozycji do tabeli Wydatki i podczas dodawania nowej pozycji do tabeli Przychody;
• Możliwość zapłaty – ustawia wybranej kategorii możliwość zapłaty co równoważne jest z widocznością na liście 'Czym zapłacono' podczas dodawania nowego wydatku do tabeli Wydatki. Możliwość zapłaty równoważna jest z możliwością odjęcia z tej kategorii pieniędzy np. podczas dokonywania nowego wydatku.
Usunięcie pozycji z tabeli Kategorie oszczędności odbywa się po kliknięciu w przycisk Usuń. Modyfikacja danych tabeli Kategorie oszczędności możliwa jest poprzez dwukrotne kliknięcie w komórkę, której zawartość ma zostać zmieniona.

Finanse domowe
Finanse domowe

Po przejściu na zakładkę Osoby widoczne są umieszczone na niej przyciski umożliwiające zarządzanie zawartymi tam danymi.
Formularz umożliwiający dodanie nowej pozycji do tabeli Osoby wymusza podanie przez użytkownika następujących danych:
• Imię – imię osoby wprowadzającej dane do programu;
• Nazwisko – nazwisko, imię i nazwisko nie może być puste;
• Pseudonim – pseudonim osoby;
• Adres – adres;
• Telefon –telefon;
Usunięcie pozycji z tabeli Osoby odbywa się po kliknięciu w przycisk Usuń. Modyfikacja danych tabeli Osoby możliwa jest poprzez dwukrotne kliknięcie w komórkę, której zawartość ma zostać zmieniona. Program umożliwia pełną zmianę wprowadzonych danych. Wiersze, w których dane zostały zmodyfikowane zaznaczone są odpowiednio pionową kreską koloru czerwonego umieszczaną w pierwszej kolumnie.

Wszystkie kategorie mają możliwość ustawienia kategorii domyślnej (pierwsza na liście) oraz kolejności w wyświetlanych listach rozwijanych.
Listy rozwijane z kategoriami widoczne są podczas dodawania nowego wydatku czy nowego przychodu.
Kolejność pozycji widoczna na tych listach jest taka sama jak kolejność ustawiona w tabeli. Kolejność na liście (wagę kategorii) można ustawić ręcznie, wybierając z menu odpowiednią opcje. Można np. przenieść najczęściej używaną kategorię wyżej w stosunku do pozostałych przez co będzie łatwiej dostępna dodając nową płatność do listy, np. nowy wydatek. Można też posortować kategorie alfabetycznie co spowoduje że podczas dodawania nowej płatności do programu lista dostępnych kategorii też będzie posortowana alfabetycznie. Istnieje także możliwość ustawienia wag kategorii automatycznie, na podstawie wprowadzonych danych. Wówczas wagi nadawane są zgodnie z ilością użyć danej kategorii. Jeżeli np. kategoria "Artykuły spożywcze" jest najczęściej używana uzyska wagę najwyższą i zostanie automatycznie przeniesiona na początek listy, stając się jednocześnie kategorią domyślną.

Finanse domowe
Finanse domowe

Program oferuje również możliwość przelewania pieniędzy między oszczędnościami. Odzwierciedla to np. wyciągnięcie pieniędzy z konta bankowego lub z bankomatu do portfela. Wszystkie przelewy są rejestrowane, historię przelewów można wyświetlić w dziale Analiza -> Grupa Historie -> przycisk Przelewy oszczędności.
Aby przelać pieniądze z jednej oszczędności na drugą należy kliknąć prawym przyciskiem myszy na oszczędności z której pieniądze chcemy przelać i z menu wybrać opcję "Przelej pieniądze z tego źródła na ...". Reszta jest prosta.

Program został wyposażony w narzędzia umożliwiające przeprowadzenie analizy wprowadzonych danych. Narzędzia na zakładce Analiza pozostawiam do obadania dla ciekawskiego użytkownika.
Powiem jedynie, że dostępne narzędzia do analizy pozwalają np. na wykreślenie wykresu Wskaźnika oszczędności, na podgląd zmian oszczędności w czasie itp.
Jak widać na zamieszczonym obok screenie program zawiera jeszcze jedną zakładkę (obok zakładki Finanse domowe) - 'Baza danych'. Jak ją pokazać i co dzięki niej można zobaczyć pozostawiam ciekawskim.

Finanse domowe
Finanse domowe

Do systematyczności, we wprowadzaniu danych, w pewnym sensie mogą przyczynić się Zlecenia stałe. Program został wyposażony w system zarządzania i wykonywania zleceń stałych. Zlecenia stałe dodano zarówno do wydatków jak i do przychodów. Aby wyświetlić lub zarządzać zleceniami stałymi trzeba przejść na odpowiednią zakładkę (Wydatki lub Przychody) i kliknąć w przycisk Zlecenia stałe. Kliknięcie w strzałkę znajdującą się pod przyciskiem spowoduje rozwinięcie menu z narzędziami niezbędnymi do pracy ze Zleceniami stałymi. Zlecenia stałe różnią się od planowanych płatności, do których służy moduł Planer. Zlecenia stałe wykonują się co określony przedział czasu tak jak np. opłata prąd. Planer zarządza płatnościami które nie powtarzają się cyklicznie a które planujemy gdzieś w przyszłości np. zakup nowej lodówki.

Dodanie nowego Zlecenia stałego do listy zleceń stałych dla wydatków lub przychodów odbywa się poprzez kliknięcie w pozycję ' Dodaj zlecenie stałe ' w menu (patrz powyższy slajd).
Formularz umożliwiający dodanie nowego zlecenia stałego wymusza na użytkowniku podanie następujących danych:
• Nazwa zlecenia stałego (musi być unikalna);
• Na co – na co pieniądze zostały wydane. Użytkownik może wybrać z listy jedną z dostępnych pozycji, które z kolei odpowiadają opisom Kategorii wydatków (więcej w części poświęconej dodawaniu nowego Wydatku);
• Czym zapłacono – oznacza jaką pozycją, z tabeli Oszczędności, dokonano zapłaty;
• Kwota – ilość pieniędzy jaka zostanie odjęta z wybranej oszczędności. Jeżeli kwota nie jest stała wystarczy zaznaczyć odpowiednią opcję;
• Częstotliwość – co jaki przedział czasu dane zlecenie stałe ma się wykonywać;
• Data dodania – data dodania jest jednocześnie datą rozpoczęcia odliczania czasu (częstotliwości). Więcej na ten temat w oknie obok;
• Aktywność - czy dane zlecenie stałe ma być wykonywane. Jeżeli nie chcemy aby nasze zlecenie stałe było wykonywane możemy je usunąć lub wyłączyć.

Finanse domowe
Finanse domowe

Po upływie określonego przez użytkownika okresu czasu, dla danego zlecenia stałego i gdy jest ono aktywne, uruchomi się okno wykonujące owo zlecenia.
W oknie tym można zmienić/podać kwotę zlecenia oraz opatrzyć wykonywane zlecenie odpowiednim komentarzem. Można też zmienić oszczędność, która domyślnie jest ustawiana podczas dodawania nowego zlecenia do listy.
Zlecenie zostanie zatwierdzone (wykonane) klikając na przycisk OK.
Kliknięcie w 'Przypomnij mi później' spowoduje odłożenia danego zlecenia stałego na później a w przycisk z "ręką" odłoży wszystkie zlecenia stałe na później.
Instrukcja dotycząca funkcjonalności przycisku 'Pomiń tym razem to zlecenie' dostępna jest po najechaniu kursorem myszy na niego w formie tipa.

Zakładka Analiza zawiera grupę przycisków Historie. Dostępne są na niej historie np. Przelewów oszczędności, wykonanych Zleceń stałych czy historia Stanów oszczędności.
Każdą jedną pozycję z dowolnej historii można usunąć. Aby to zrobić należy kliknąć prawym przyciskiem myszy na pozycji, którą chcemy usunąć.
Po kliknięciu prawym przyciskiem myszy na pozycji do usunięcia pojawia się menu kontekstowe (jak na rysunku).
Z menu należy wybrać (należy kliknąć w) opcję: Usuń wpis z ... (reszta zależnie od wyświetlanej historii).

Finanse domowe
Finanse domowe

Zakładka 'Finanse domowe' dostarcza użytkownikowi niezbędnych informacji na temat tego, gdzie znajduje się plik z danymi wprowadzonymi do programu.
Informacje te wyświetlają się po kliknięciu w przycisk 'Gdzie są moje dane'.
Proszę dokładnie przeczytać zamieszczone tu informacje i bezwzględnie się do nich stosować.

Nawiązując do powyższego slajdu i opisu (widocznego w programie po kliknięciu w przycisk 'Gdzie są moje dane' ), lokalizację bazy danych można ustalać w ustawieniach programu. Okno niezbędne do ustawienia folderu/pliku danych wywołuje się klikając w przycisk 'Ustawienia' znajdujący się na zakładce 'Finanse domowe'. Zachęcam do stosowania się do wytycznych odnośnie lokalizacji bazy danych, wiele osób utraciło swoje dane przez przypadek, aktualizując program (dostałem kilkanaście e-maili o zaistnieniu tego problemu). Po wskazaniu ścieżki do bazy danych, program każdorazowo przy uruchomieniu będzie z tej lokalizacji pobierał dane. Dodatkowo opcje programu pozwalają zabezpieczyć hasłem jego uruchamianie przed innymi, niepowołanymi, użytkownikami. Gdy zapomnisz hasło z pomocą przyjdzie Ci ten (465) program.

Finanse domowe
Finanse domowe

Zakładka "Narzędzia" zawiera zbiór dodatkowych narzędzi niezbędnych do zarządzania domowym budżetem.
Znajdują się tu różne narzędzia wspomagające pracę z programem oraz dodatki. Dodatki to dodatkowe moduły współpracujące z programem. Więcej na ich temat można przeczytać w slajdach poniżej.

Planowanie płatności to dodatkowy moduł do programu Finanse domowe poszerzający jego funkcjonalność.

Więcej na jego temat i informacje jak go pobrać można znaleźć na tej stronie finanse-domowe-planer

Finanse domowe - Planer
Finanse domowe - Ograniczenia

Ogranicz wydatki to dodatkowy moduł do programu Finanse domowe poszerzający jego funkcjonalność.

Więcej na jego temat i informacje jak go pobrać można znaleźć na tej stronie finanse-domowe-ograniczenia

Dzięki modułowi do ograniczania wydatków można jednym kliknięciem śledzić wykorzystanie rocznego budżetu w porównaniu z ilością dni jaka minęła w aktualnym roku. Dzięki temu program sam wylicza szacowaną kwotę na koniec roku oraz oblicza bilans dla każdej z kategorii, dla której ograniczenie zostało zdefiniowane.

Finanse domowe
Finanse domowe

Wszystkie informacje odnośnie nowości w programie oraz przegląd tego, jak zmieniał się program dostępne są na stronie Finanse domowe - historia wersji.

Część informacji o nowościach zamieszczana jest też na Facebooku. Chcesz wiedzieć jak zmienia się program, polub stronę na Facebooku.

Lokaty to dodatkowy moduł do programu Finanse domowe poszerzający jego funkcjonalność.

Więcej na jego temat i informacje jak go pobrać można znaleźć na tej stronie finanse-domowe-lokaty

Finanse domowe - Lokaty
Finanse domowe

Program posiada wbudowane mechanizmy importu i eksportu danych. Dane z programu można eksportować do wielu formatów, np do formatu XLS (MS Excel). Import danych do programu możliwy jest tylko z plików CSV. Nie jest to jednak żadna przeszkoda aby zaimportować dane niemal z każdego źródła. Jak to możliwe, dane można wyeksportować do formatu XLS a w Excelu można je tak zmodyfikować, że dadzą się spokojnie zaimportować do programu Finanse domowe.
Istnieje również możliwość zaimportowania historii operacji z konta bankowego. Historię taką generuje się po zalogowaniu do banku, zapisuje w formacie CSV i importuje używając opcji "Importuj dane dla zestawienia operacji z konta bankowego".
Więcej na temat importu danych do programu można przeczytać w oknach realizujących to zadanie.

Symulacja spłacania kredytu lub innej płatności ratalnej.

  • Opcja I: Dodać do oszczędności "Dług" z kwotą ujemną i przelewać pieniądze z innych oszczędności na tą dodaną czyli na "Dług".
    Wszystkie przelewy będą odnotowane w historii przelewów zatem będzie podgląd na to, kiedy powiedzmy raty były spłacane.
  • Opcja II: Dodać kategorię oszczędności "Dług" z wybranymi opcjami "Możliwość zapłaty" i "Charakter długu" po czym dodać oszczędność "Dług" z kwotą ujemną.
    Program traktuje oszczędności o charakterze długu nieco inaczej.
    Dodając nowy wydatek i płacąc za niego oszczędnością o charakterze długu program nie odejmie wpisanej kwoty z tej oszczędności lecz doda ją do kwoty długu co spowoduje zmniejszenie posiadanego zadłużenia. Pozwoli to zasymulować np. spłacanie rat kredytu za pomocą wydatków, bez robienia przelewów. Każdy dodawany wydatek czyli np. rata zmniejszy kwotę zadłużenia. Dla pewności można np. ustawić zlecenie stałe wydatków, które będzie przypominać nam o płaceniu rat.

Sposób pierwszy jest bardziej realny. Dla czego, ponieważ żeby spłacać dług wydatkami, kategoria oszczędności "Dług" będzie musiała mieć ustawioną możliwość zapłaty. Inaczej nie pojawi się na liście dostępnych oszczędności znajdującej się na formularzu dodawania nowego wydatku. Zatem trzeba się zapytać czy dług może mieć możliwość zapłaty? Chyba nie bo i tak jest ujemny.
Inna sprawa jest taka, że stan oszczędności też będzie nieprawdziwy, nie będzie automatycznie aktualizowany. Jeżeli dług będzie spłacany wydatkami to wybranie na formularzu dodawania nowego wydatku "Czym zapłacono" oszczędności "Dług" (lub innej o charakterze długu) nie zostawi informacji z czego kwota ta została odjęta. Jeżeli np. spłaca ktoś "Dług" za pomocą oszczędności "Gotówka" to gotówka nie zostanie pomniejszona o wpisaną kwotę długu.
Lepiej jest zrobić kategorię wydatków "Dług" i spłacać ją oszczędnością "Gotówka". Dodanie nowego wydatku na "Dług" (np. symulacja zapłacenia raty) automatycznie zaktualizuje ilość posiadanej "Gotówki". Ilość pieniędzy jaka została już spłacona zawsze można obejrzeć dzięki narzędziom umieszczonym na zakładce "Analiza".

Wybór metody pozostawiam użytkownikom.

Finanse domowe

Komentarze

Dopiero zaczolem obsluge ale juz widac ze jest to program ktorego szukalem. 

Wspaniały program polecam wszystkim

Bardzo Fajny program. Serdecznie polecam!

Przede wszystkim gratuluję aplikacji Smile
Pytanie: czy jest możliwość ustawienia okresu rozliczniowego od 10-tego jednego miesiąca do 10-tego następnego? 
 

Witam
W wersji 1.0 nie ma takiej opcji. Wersja 2.0 posiada taką funkcjonalność.

Witam
mam pytanko jak można dodać załącznik do Wydatku po imporcie transakcji z pliku.
Nie udało mi się znaleźć opcji.
Pozdrawiam

Witam,
W wersji 1.0 można dodawać załączniki do wydatków tylko podczas dodawania nowego wydatku.
Wersja 2.0 naprawia to niedociągnięcie.

Bardzo dobry! Próbowałem już kilku produktów, liczyłem także na własnych arkuszach, ale ten wydaje się najlepiej skrojony do moich potrzeb. Program jest bardzo szczegółowy, ale jednocześnie na tyle przejrzysty i intuicyjny, że dobre opanowanie funkcji nie wymaga poświęcenia zbyt wielu godzin na ćwiczenia czy skończenia kursu. Świetnym pomysłem jest możliwość samodzielnej edycji kategorii i tworzenia wpisów w pełni dostosowanych do własnych potrzeb, także tych specyficznych. Bardzo zaskoczyła mnie świetnie zaprojektowana zakładka analiz. Narzędzia typu przelicznik walut czy kalkulator zwykle nie są przeze mnie wykorzystywane, ale... Może przydadzą się kiedyś?
Czy można się do czegoś przyczepić? Jak dotąd nie znalazłem niczego, co bardzo utrudnia życie. Program pracuje stabilnie, dane nie znikają, nic się nie zawiesza - mimo starszego komputera i dość archaicznego już systemu. Może jedynie zakładek otwierających przeglądarkę internetową jest zbyt dużo. Czyli wszelkich podpowiedzi najlepszych lokat gotówkowych, kont bankowych, itp. To prawie jak reklama, a tego nikt z nas nie lubi, prawda?

Witam.
Ile trzeba zapłacić za program Finanse Domowe?

Wszystkie programy umieszczone na niniejszej stronie są darmowe.

Witam,
W przeszlosci uzywalem programu Budzet Domowy firmy Insert, jednak z braku wsparcia i zarzuceniu jego rozwoju rozpoczalem poszukiwania nowego.
Podczas surfowania w necie znalazlem ten.
Mam kilka uwag do wersji 1, ktore mam nadzieje ze beda uwzglednione w wersji 2:
1) konta walutowe - a wlasciwie ich brak
2) zlecenie stale przelewu miedzy kontami - w FD1 robie to na zasadzie zlecenia stalego wydatku i przychodu
3) Kategorie - w formie drzewa a nie listy (np: poziom 1: Wydatki mieszkaniowe, poziom 2: czynsz, prąd, gaz, itp)
4) możliwość wyłączenia z analiz wybranych operacji
5) łączenie kilku kategorii w ramach jednego wydatku (np w sklepie np tesco - kupuje: jedzenie x.x PLN, chemie x.x PLN, słodycze, ubrania, agd... itp.)
6) Czy jest planowana synchronizacja wydatkow z wyciągiem bankowym (wiem ze to karkolomne zadanie i cieżko tutaj o standard)
c.d.n. po miesiacu uzytkowania...

Doceniam ogrom pracy w niego wlozony i gratuluję fajnego programu.
Pozdrawiam
Tomasz
 
 

Witam,
Dziekuję za nadesłane uwagi.
Odniosę się do kilku:
Ad1. W wersji 2.0 programu można używać wielu walut zatem będzie można stworzyć oszczędności w dowolnej walucie
Ad2. Zlecenie stałe jest w wersji 2.0
Ad3. Kategorie i podkategorie są w wersji 2.0
Ad4. W wersji 2.0 można załączać/wyłączać transakcje z analiz.
Ad5. Nie ma takiej opcji (i nie będzie). Wydatki można klonować, po wybraniu klonowania uruchamia się okno dodawania nowego wydatku z ustawionymi właściwościami pobranymi z klonowanego wydatku.
Ad6. Tak, będzie odczyt danych z plików CSV a w przyszłości logowanie się na konto i odczyt danych z konta.

Witam
Kiedy program będzie dziaał w srodowisku Win10?
Nie moge dla jednego tylko programu cofac się z systemem do Win8.1
Pozdrawiam

Witam,
Nie testowałem FD1 pod Win 10. Gdy program w tej wersji postawał najwyższą wersją Windows-a była Vista.
Z informacji od użytkowników wiem, że program w wersji 1.0 działa pod Win10.
Ja Win10 nie posiadam (i nie zamierzam instalować) nie mniej jednak wersja 1.0 przestała być rozwijana i jeżeli nie działa pod Win10 to raczej już działać nie będzie.
Wersja 2.0 która co prawda nie jest jeszcze ukończona w 100%  na pewno działa pod Win10 (bazuję na informacji od testerów).

Pozdrawiam

Program swietny, wiem na czym stoję, mam wrażenie panowania nad moimi finansami. Używam go ponad 1,5 roku. Polecam wszystkim. Dziękuję Smile

Super program! Przydatny do ciągłego monitorowania wydatków. Nie trzeba wszystkiego wpisywać codziennie - wystaczy uzbierać paragony, faktury i raz na miesiąc dowiedzieć się ile człowiek wydaje na poszczególne rzeczy Smile

polecam ten program, naprawdę świetny!

Super Program Polecam!!!
Korzystam 3 lata. Inne Programy Wymiękają!!! Z niecierpliwością czekam na 2. 
 

Po update do win 10 z 7 program wyświetla błąd "Nie udało się nawiązać połączenia z bazą danych!" O co chodzi?

Witam,
Nie mam Win10 więc nie jestem w stanie powiedzieć co się stało.
Proszę sprawdzić gdzie znajduje się baza danych, czy nadal jest w tym samym miejscu?
Proszę też sprawdzić w ustawieniach programu czy ścieżka do bazy danych jest wskazana.

Też mam ten sam problem w Windows 10.Programu nie da się uruchomić, wyskakuje błąd. Jakas rada?

Witam,

Proszę spróbować uruchomić program w trybie administratora.
Win 10 działa inaczej niż dotychczasowe systemy, wymaga innych uprawnień itd.
Proszę przenieść program na dysk inny niż systemowy, proszę wskazać lokalizację pliku z danymi na jakiejś partycji, innej niż ta, na której znajduje się Windows.

Wszystko jest tak jak powinno. Nawet próbowałem robić "na czysto" od nowa i nie dało rady. Dlatego wróciłem do win 7 i znów działa. Smile

Od kilkunastu lat prowadzę budżet domowy w MS EXCEL, ale ten program podoba mi się. Trochę brakuje mi podkategorii wydatków (np.w kategorii "artykuły spożywcze" pozycji słodycze, używki, warzywa, ryby, mięso i wędliny itp.) Błędnie są też naliczane oszczędności z powodu dodania karty kredytowej do sumy posiadanych środków. Może by ująć ją w kategorii dodatkowej np. "kredyt odnawialny". Niemniej program jest i tak świetny.

Korzystam z programu od pół roku. Oceniam go na dobry. Pozwala zachować kontrolę nad domowymi wydatkami.
Polecam.

A jak dodać kilka e-kont na raz ?
Po dodaniu jednego nie mam możliwości dodać ponownego Sad
To samo po wyborze konto lub konto oszczednosciowe - jak ma sie po dwa ?

Witam,
Trzeba stworzyć nowe kategorie oszczędności np. Ekonto2.

Korzystam już od roku - jestem bardzo zadowolony. Polecam

Bardzo dobry prosty program. Używam do notowania kosztów budowy. POLECAM.

Przydatny i godny polecenia program do analizy domowych finansów.

Strony

Dodaj komentarz

Filtrowany HTML

  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Dozwolone znaczniki HTML: <em> <strong> <cite> <blockquote> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd>
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
  • Tekstowe buźki będą zamieniane na ich graficzne odpowiedniki.

Czysty tekst

  • Znaczniki HTML niedozwolone.
  • Adresy internetowe są automatycznie zamieniane w odnośniki, które można kliknąć.
  • Znaki końca linii i akapitu dodawane są automatycznie.
  • Tekstowe buźki będą zamieniane na ich graficzne odpowiedniki.
CAPTCHA
W celu potwierdzenia, że jesteś człowiekiem, prosimy o wykonanie poniższego zadania
Target Image